.

.
الگوی پیشرفت در عصر مدیریت علوی
نوشته شده توسط در ساعت 08:52 ق.ظ

مدیریت علوى، از ریشه و بنیان براى ایجاد اصلاحات و پیشرفت در جامعۀ اسلامى پدید آمد و از این رو، به پیشرفت و اصلاحات همه جانبه، به ویژه در بُعد اقتصادى، مى اندیشید و آن را سرلوحۀ اهداف و برنامه هاى تنظیمى خود قرار داد. اهمّ برنامه هاى اصلاحى مدیریت علوى را که می توان الگوی مناسبی برای پیشرفت جامعۀ اسلامی در نظر گرفت، مى توان در هفت اقدام اصلى و بنیادین، به عنوان سرفصل کلى برنامه ها، ارائه نمود. برنامه هاى مورد نظر عبارت بودند از:

۱ـ رفع تبعیض در تقسیم بیت المال؛

۲ـ برگرداندن دارایى هاى عمومى تاراج رفته؛

۳ـ جلوگیرى از پیدایش ثروت هاى انبوه نامشروع در دولت جدید؛

۴ـ تأمین حقوق شهروندان و در امان بودن غیر مؤمنان و تأمین حیات مادى ایشان؛

۵ـ تأمین امنیت و استیفاى حقوق مردم به ویژه مظلومان؛

۶ـ تأمین اجتماعى محرومان و از کار افتادگان؛

۷ـ تلاش در راه عمران و آبادانى زمین.

از این هفت برنامه، بخشی، جنبۀ سلبى داشت که موانع راه را براى فقرزدایى و توسعۀ رفاه عمومى هموار می کرد و بخشی دیگر داراى جنبۀ اثباتى بود که براى رفع محرومیت و از میان برداشتن شکاف عمیق طبقاتى به اجرا گذاشته شد.

امام على(ع) در خطبۀ چهلم که بعد از جنگ صفین و خطاب به خوارج ایراد شده، به مباحث مهمى دربارۀ حکومت و ضرورت آن و از جمله هفت وظیفۀ حاکم عادل الهى اشاره مى کند، که به سهولت مى توان پیشرفت اسلامی را در این هفت تکلیف ملاحظه کرد. ایشان نخست از مغالطۀ خوارج، با شعار «لا حکم الا لله» پرده بر مى دارد و مى فرماید: «سخن حقى که معنى باطلى از آن اراده شده  است».

وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

سپس به ضرورت تشکیل حکومت می پردازد و براى اثبات این مدعا چند دلیل روشن را در عباراتى کوتاه و پرمعنا بیان مى فرماید. به بیان امام(ع)، مردم نیازمند امیرى هستند؛ نیکوکار یا بدکار، و اگر توفیق پیروى از حاکم نیکوکارى نصیب شان نشود، وجود امیر فاجر از نبود حکومت بهتر است. سپس به فواید و برکات حکومت اشاره مى کند، که بعضى جنبۀ معنوى دارد و بعضى جنبۀ مادى.

نخست: در سایۀ حکومت او، مؤمن به کار خویش ادامه مى دهد؛ یعنى راه خود را به سوى «قرب الى الله» مى پیماید. (یَعملُ فى إِمَرتِهِ المؤمن)

دوم: کافر نیز در حکومت او از مواهب مادى بهره مند مى شود و به زندگى دنیوى خود ادامه مى دهد. (و یستمتع فیها الکافر)

سوم: خداوند به مردم فرصت مى دهد در دوران حکومت او زندگى طبیعى خود را تا پایان ـ در سلامت نسبى ـ طى کنند. (و یُبَلِّغُ اللهُ فیها الاجَلَ)

چهارم: به وسیلۀ او اموال بیت المال جمع آورى مى گردد، تا هزینه هاى دفاعى و عمرانى و انتظامى فراهم شود. (و یُجْمَعُ به الفیءُ)

پنجم: به کمک او با دشمنان مبارزه مى شود. (و یقاتلُ به العدوُّ)

ششم: به وسیلۀ او جاده ها امن مى گردد. (و تأمَنُ بِهُ السُّبُلُ)

هفتم: حق ضعیفان به کمک او از زورمندان گرفته مى شود. (و یُؤْخَذُ به للضعیف من القوىِّ)

در سایۀ انجام این وظایف هفت گانه توسط حکومت، نیکوکاران در رفاه و از دست بدکاران در امان مى باشند. (حتى یستریحَ بَرٌّ و یُسْتراحَ من فاجِرٍ) (نهج البلاغه، نامۀ ۵۳، بند ۱، ۹۹۱)

امام در جای دیگر در عهدنامۀ مالک، تأکید بسیارى بر اهتمام حکومت به پیشرفت در عرصۀ تولید و عمران کرده و مى فرماید:

«اى مالک! به عمران زمین بیشتر بیندیش تا به خراج. باید بدانى خراج جز به عمران حاصل  نمى شود و هر که بى عمران، به خراج کمر بندد، بلاد را ویران مى کند و مردم را به نابودى مى کشاند و خود دیرى نمى پاید که از پاى در مى آید». (همان، نامۀ ۵۳، بند ۴۷، ۱۰۱۳)

با بیانات بالا مشخص می شود که پیشرفت در مدیریت علوی هدف نبود، بلکه وسیله اى براى رسیدن به آرمان هاى معنوى بود. امام براى حکومت شأن واقعى قائل نبود، اما بنا به حق شرعى خویش و اشتیاق و نیاز فوق العادۀ مردم به حکومت ایشان، این امر را به عنوان وظیفۀ الهى پذیرفت و با پایدارى از آن دفاع مى کند: «…لو لا حضور الحاضر و قیام الحُجّة بوجود الناصر … لاَلقیتُ حَبْلها على غاربها و لَسقیتُ آخرها بکاس اَوّله؛ اگر وضع موجود و حجت اینکه یارانى هستند، وجود نداشت… مهار خلافت را بر پشت آن افکنده و رهایش مى ساختم، و پایانش را چون آغازش مى انگاشتم». (همان، خطبۀ ۳، ۵۰)

منبع: سایت بنیاد پژوهش های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت


جا شامپویی و مایع ریز
نوشته شده توسط در ساعت 04:51 ب.ظ
جا شامپویی و مایع ریز

رعایت بهداشت در منازل و مکان های عمومی مانند آشپزخانه و سرویس های بهداشتی امری است ضروری که  از مایع مخصوص به خود استفاده می شود.

برای نگهداری مایع ها نیاز است که آن ها را در جا مایع مخصوص به خود قرار بدهیم که به این دستگاه ها مایع ریز گفته می شود.

این مایع ریزها انواع گوناگونی دارند و هرکدام به گونه ای متفاوت طراحی شده اند.

تعدادی از جامایع ها به صورت فشاری هستند و تعدادی دیگر به صورت ساده طراحی شده اند که نیاز است آن ها را بر دارید و وارانه کنید تا مایع از خارج شود.

اما امروزه تولید کنندگان لوازم منزل محصولات گوناگونی را طراحی و تولید کرده اند که کاربرد بسیار آسانی دارند.

محصولی که جمعه بازار به شما همراهان گرامی ارائه می دهد جا شامپویی و مایع ریز کیان تک نام دارد.

مایع ریز و جا شامپویی کیان تک علاوه بر زیبایی که دارد، یک محفظه مناسب برای نگهداری مایع می باشد،.

لازم به ذکر است که مایع ریز، برای قرار دادن شامپو هم مناسب خواهد بود.

جا شامپو و جا مایع کیان تک اولین مدل جا مایع بدون مخزن می باشد که تولید ایران است


با استفاده از مایع ریز دیگر نیازی به استفاده از جا مایع های کوچک نخواهید داشت.

جنس بدنه جا مایع و جا شامپویی از پلاستیک می باشد و دارای ابعاد 9×33 سانتی متر است.

نوع عملکرد مایع ریز کیان تک به صورت فشاری است در صورتی که بدون مخزن است.

مزایای جا شامپو و مایع ریز:

ویژگی جامایع و جاشامپو کیان تک تغییر اندازه به ابعاد مایع و شامپو است که می توانید آن را تنظیم کنید.

مزیت مهمی که نگهدارنده مایع ربز دارد، از قوطی مایع می توانید استفاده کنید و دیگر نیازی به انتقال مایع به ظرف دیگری ندارید.

شامپو ریز کیان تک ظاهری بسیار ساده و زیبا دارد و از نظر اصول بهداشتی مهم است که ارتباط مستقیمی با دست ندارد.

ویژگی قابل توجهی که نظرات زیادی را به سمت این دستگاه مایع ریز کشانده است نظم بخشیدن به اطراف سینگ ظرفشویی ، سرویس بهداشتی و حمام است.

جامایع ریز به همراه خود یک استند دارد که توسط پیچ هایی که به همراه آن است به دیوار متصل می شود و پس از نصب به راحتی می توانید نگهدارنده کشویی را نسبت به مایع یا شامپو تنظیم کنید.

قسمت قرمز رنگ مایع ریز که به صورت کشویی بالا و پایین می شود از جنس ژلاتین نرم است و بر روی آن زائده هایی ایجاد شده که انتهای مایع یا شامپو را به طور ثابت نگه می دارد تا از آن جدا نگردد.

روش استفاده از جا مایع و جا شامپو کیان تک:

 .1ابتدا مایع ریز را از پایه جدا کنید :دستگاه را به آرامی به سمت بالا فشار دهید، به اندازه ای که پایه های آن در قسمت انتهای دستگاه وجود دارد از جایگاه خود خارج شود.سپس دستگاه را همزمان به طرف بیرون بکشید تا از پایه اصلی جدا شود.

.2 پایه اصلی را توسط پیچ هایی که به همراه دارد به دیوار متصل کنید.

 .3در پشت بدنه این دستگاه مایع ریز یک شصتی فنری وجود دارد که توسط آن می توانید قسمت نگهدارنده مایع ریز را تنظیم نمایید.

.4 بعد از قرار دادن ظرف مایع در جایگاه خود، دستگاه را به حالت اولیه برگردانید و ابتدا قسمت بالای دستگاه را در محل خود قرار دهید و سپس به سمت پایین فشار دهید تا در جایگاه خود ثابت بماند.

.5 سپس به مدت 2_1 دقیقه صبر کنید تا مایع به سمت پمپ هدایت شود و چند مرتبه شصتی مایع ریز را فشار دهید تا هوای داخل آن خارج شود. 


مرتبط با : رپورتاژ
مبانی معرفت‌شناسانه‌ی تحول در علوم انسانی
نوشته شده توسط در ساعت 04:49 ب.ظ

این روزها چالشی که در علوم انسانی کشور مطرح شده «تغییر و تحول» در آن است. اما صحبت راجع به تغییر و تحول یک علم بدون شناخت ماهیت آن ممکن نیست. اشراف بر علوم انسانی فعلی، خاستگاه، تاریخچه و سایر ابعاد آن لازم است، تا متخصصان و استادان بتوانند به‌خوبی ضعف‌ها، ناهمگونی‌های فرهنگی و نقاط تاریک آن را بشناسند و به کمک داشته‌های علمی و فرهنگی بومی نقصآن‌ها یش را مرتفع سازند. بی‌شک تحولی که ما به دنبال آن هستیم تلاشی است به‌منظور تکامل آنچه امروز تحت نام «علوم انسانی» در مجامع علمی و دانشگاهی مطرح می‌گردد و نه حذف علوم انسانی و ایجاد نسخه‌ای جدید.
آنچه در ادامه خواهید خواند نظرات دکتر علی فلاح رفیع است که در گفتگو با فصلنامه مطرح شده است. در این گفتگو ایشان ضمن بحث در مورد اصطلاح علوم انسانی به‌نحوه‌ی شکل‌گیری آن در پارادایم‌های گوناگون براساس مبانی مختلف معرفتی و اعتقادی پرداخته و از همین رهگذر چرایی تحول در این علوم را در کشور تبیین کرده‌اند. حجت‌الاسلام فلاح رفیع تاکید ویژه‌ای بر معرفت‌شناسی داشته و معتقدند اگر در این حیطه اتفاق نظر ایجاد شود دستیابی به تحولِ مطلوب، بسیار آسان‌تر خواهد شد. ایشان در انتها استعانت به منابع معرفتی خطاناپذیر را تنها راه برون‌رفت از اختلاف نظرهای فعلی برشمرده و از این رو قرآن و سیره‌ی اهل بیت(علیهم السلام) را مناسب‌ترین محمل برای شکل‌گیری و پرورش علوم انسانی کارآمد دانسته‌اند.

وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

- در ابتدا اگر ممکن است برای روشن‌تر شدن بحث، توضیح مختصری را در مورد اصطلاح و مفهوم «علوم انسانی» بفرمایید.
ضمن تشکر از اهتمام شما به این موضوع مهم، باید عرض کنم،در اصطلاح رایج، علوم انسانی به علومی اطلاق می‌شوند که با ابعاد روحی – معنوی انسان مرتبط‌اند و به جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و مدیریتی می‌پردازند. در این اصطلاح امروزه علوم انسانی در برابر علوم طبیعی اعم از علوم پایه، فنی - مهندسی و پزشکی قرار داده می‌شود. اما اصطلاح دیگری را هم می‌توان برای علوم انسانی لحاظ کرد که هر چند مرسوم نیست، اما به نظر بنده می‌تواند به شفاف‌سازی‌ بحث ما یعنی تحول در علوم انسانی و ضرورت آن کمک شایانی داشته باشد. در این اصطلاح دوم علوم انسانی هر علمی را که توسط ابزارهای شناختاری انسان حاصل می‌شود در بر می‌گیرد؛ اعم از علوم انسانی مذکور در اصطلاح اول و علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی.
در مقابل این علوم، علم الهیات یا علوم دینی قرار داردکه مبنا و اساس آن‌ها ، انسان وابزارهای شناختاری او نبوده است. این علوم از طریق وحی و یاکسانی‌که از سوی وحی به عنوان مفسر و مبین‌آن تعیین شده و از عصمت برخوردارند حاصل می‌شود. بنده این دو اصطلاح را به اصطلاح خاص و عام از علوم انسانی تعبیر می‌کنم.


ادامه مطلب
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو