.

.
دانشگاه اسلامی در بیان آیت الله جوادی آملی (حفظ الله)
نوشته شده توسط در ساعت 09:34 ب.ظ

وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

آیت الله جوادی آملی بیانات مهمی پیرامون «دانشگاه اسلامی» ایراد کرده اند.

ایشان در قسمتی از این سخنرانی می گویند:

این بزرگواران [دانشگاهی ها] خیال می­کنند منظور از دانشگاه اسلامی آن است که هر دانشکده نمازخانه داشته باشد

یک، کلاس پسر و دختر از هم جدا بشود

دو، حجاب محفوظ باشد

سه، حرف های خلاف در دانشگاه­ها نزنند

چهار، شب های جمعه دعای کمیل باشد

پنج، شب های چهارشنبه دعای توسل باشد

شش ...
شما خلقت را کردید طبیعت، خدا را مهجور کردید، کار او را به طبیعت دادید، کفر شاخ و دم ندارد که!...
دور هم جمع شدن 27 آذر که وحدت نیست! او سکولار فکر می­کند این الهی فکر می­کند، چگونه وحدت داشته باشند؟
...

از اینجا دانلود كنید.

منبع: سایت خبرنامه دانشجویان ایران


مرتبط با : دانشگاه اسلامی
منظور از اسلامی شدن دانشگاه ها چیست؟
نوشته شده توسط در ساعت 07:25 ب.ظ

تا حدود دویست سال پیش بینش حاكم بر مجامع علمی ما، بینش اسلامی بود اما علم رایج در مجامع علمی امروز ما گرفته شده از غرب و بیگانه از دین است. مهمترین علت انحطاط و ركود جهان اسلام، دوری و فاصله گرفتن ملل اسلامی از اسلام واقعی است. اگر در جامعه ای بینش توحیدی حاكمیت داشته باشد، مسلمانان در كسب علم و معرفت كوتاهی نمی كنند و راه سلطه بیگانه در عرصه علمی و فرهنگی و سایر جنبه ها را سد می كنند زیرا خداوند در قرآن و اهل بیت در روایات فراوان به كسب علم و رفع نیازهای جامعه اسلامی تاكید كرده اند برای نمونه می توان به آیه « لن یجعل الله للكافرین علی المومنین سبیلا = خداوند برای كافران راهی برای تسلط بر مومنین قرار نداده است» یا می توان به حدیث معروف نبوی كه می فرماید: « اطلب العلم ولو بصین = علم را طلب كنید اگر چه در چنین باشد» توجه به همین آیات و روایات بود که باعث شد مسلمانان ظرف مدت کمی قله های علمی جهان را در دستشان بگیرند دانشمندان نامداری از قبیل جابر بن حیان، خوارزمی، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی و ... همه تربیت شدگان مکتب اسلام بودند.
اما با مرور زمان علوم انسانی غرب بر کشورهای اسلامی سایر گسترانید. علوم انسانی، در غرب، با الگوگیری از علوم طبیعی، تجربه گرایی را معیاری برای کاوش در ابعاد وجودی انسان قرار داده است، در حالیکه بسیاری از رفتارها، و ابعاد انسانی قابل مشاهده حسی نیستند.

وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

اگر علوم انسانی که بر پایه بینش تجربی و فلسفه مادی استوار است در جامعه اسلامی رواج پیدا کند و مبنای عمل قرار گیرد، جامعه دچار انحراف از مسیر و دوری از آرمانهای خود خواهد شد. علوم انسانی منقطع از وحی، قادر به هدایت جامعه دینی به سوی سعادت و خوشبختی نیستند و در بلند مدت، جامعه را به سستی و تخریب ارزش ها و باورها می کشاند. زیرا اساساً طبق تفکرات مادیِ صرف، خدا و دین و آخرت جایگاهی ندارند.
در جهان بینی اسلامی، علم ، مبنای متافیزیکی دارد و همواره فعالیت علمی بخشی از فعالیت دینی به حساب می آید و برخلاف علم برخاسته از غرب که در تعارض با دین و معنویت است، درنهایت منتهی به توحید و قرب الهی می شود، علم در غرب منحصر در تجربه قلمداد می شد ولی در اسلام علم قلمروی گسترده ای اعم از شوهدی، وحیانی، عقلی و تجربی دارد. علم اسلامی علمی است که بر اصول و معیارها و اهداف وحی منطبق باشد و البته لزومی نیست که جزئیات تمامی علوم در متون دینی آمده باشد. زیرا اگر همه موارد آن در متون دینی آمده بود لازمه اش آن بود که مثلا قرآن هزاران هزار جلد باشد و ثانیاً چنین علمی، محدود می شد. علم در اسلام فقط محدود به دایره محسوسات نیست بلکه ریشه در متافیزیک دارد و چون در طول وحی است، هیچ گاه با دین تعارض پیدا نمی کند. چنانچه دانشمندان اسلامی در عرصه های گوناگون علمی، نه تنها از اسلام دور نبودند بلکه هر یک نمونه ای از انسان کامل در زمان خودشان و یا حتی تا به امروز بوده اند.
منظور از اسلامی شدن دانشگاهها بدان معنا نیست که ما از ییشرفتها و دستاوردهای علمی غرب استفاده نکینم بلکه مقصود از اسلامی شدن دانشگاهها آن است که در محیط علمی، فلسفه فکریِ اسلام سایه افکند و علوم انسانی، بر مبنای اسلام سامان یابد و نتیجه تحصیل در دانشگاه ها نزدیکی به خدا و آراستگی به معنویت باشد. نه اینکه روح حاکم بر دانشگاهها روح فلسفه مادی و تفکرات غرب باشد و در نهایت آنچه که ثمره دانشگاهها است فردی مخالف یا معاند با اسلام باشد.
علی بابائی

منبع: سایت باكری افلاین


مرتبط با : دانشگاه اسلامی
مهمترین مولفه های دانشگاه اسلامی چیست؟
نوشته شده توسط در ساعت 06:02 ب.ظ

وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

سؤال : مهمترین مولفه های دانشگاه اسلامی چیست ؟ آیا كارهایی جهت اسلامی كردن دانشگاهها انجام شده است ؟

جواب : مولفه های مهم دانشگاه اسلامی - كه باید در پی تحقق آنها بود - عبارت است از :

1- علم و تخصص

2- معارف دینی

 3- اخلاق و تهذیب

 4- خودباوری و اعتماد به نفس

 5- استقلال و اتكای ذاتی در عین استفاده از یافته ها و تجارب دیگران

 6- جامع نگری و بینش اجتماعی و سیاسی

 7- آرمان گرایی و هدفداری

 8- تعهد و دلسوزی در راستای اصلاح و سامان بخشیدن به امور جامعه .

بنابراین تعهد و تخصص دو مولفه لازم و همراه در دانشگاه اسلامی هستند .در رابطه با اسلامی كردن دانشگاه ها مسلما تلاش هایی صورت گرفته ؛ لیكن تا رسیدن به مقصد و مطلوب نهایی همچنان راه درازی در پیش است و مشاركت جدی همگان را می طلبد .

منبع: سایت نهاد مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در دانشگاه ها


مرتبط با : دانشگاه اسلامی
جامعه اسلامی دانشجویان
نوشته شده توسط در ساعت 05:32 ب.ظ

جامعه اسلامی دانشجویان، از اتحادیه‌های دانشجویی ایران. این تشکل، از جناح راست است و در سال ۱۳۶۸ و فعالیت‌های انجمن اسلامی از طیف چپ، به نوعی در تقابل با انجمن اسلامی دانشجویان تشکیل شد.

نحوه تشکیل و اهداف جامعه اسلامی دانشجویان

امعه اسلامی دانشجویان در سال 1368 به منظور ایجاد پایگاهی برای فعالیت فرهنگی و سیاسی نیروهای حزب اللهی و ارزشی در دانشگاهها تأسیس شد. اعضای هیأت مؤسس این تشکل دانشجویی شامل محمد نصر اصفهانی، مهدی فضائلی، امیرحسین درخشان، محمد مرادیان و سهلانی بودند که پس از برگزاری یک جلسه سخنرانی کاندیداها در انتخابات میان دوره ای مجلس سوم در تالار ابن سینای دانشگاه تهران اعلام موجودیت کردند. پس از آنکه این جلسه با ورود نیروهای تندروی انجمن اسلامی دانشجویان به آشوب کشیده شد و دو عکس از برخورد تند نیروهای انجمن اسلامی دانشجویان با برگزار کنندگان جلسه در روزنامه ها منتشر شد، دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور یکی پس از دیگری به سمت جامعه اسلامی دانشجویان گرایش یافتند.

 

پس از گسترش فعالیتهای جامعه در سطح دانشگاههای کشور، در حالیکه برخی اعضای هیأت مؤسس آن نظر به تعطیلی این اتحادیه دانشجویی داشتند، با پیگیریهای فراوان محمد نصر اصفهانی اولین کنگره این تشکل دانشجویی با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رؤسای وقت قوه مقننه و قوه قضائیه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و در سال 1375 برگزار شد.

 

تأسیس جامعه اسلامی دانشجویان برای نیل به اهدافی بود که آنچنانکه در اصل دوم اساسنامه این اتحادیه تعریف شده "تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی ، رشد بینش سیاسی و انقلابی ، تقویت روحیه ی مسئولیت پذیری و گسترش مشارکت مدنی دانشجویان در راستای پرورش نیروهای توانمند در جهت تحقق آرمانهای اسلام ناب محمدی (ص) بر اساس دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) و ولی فقیه زمان ، بهره گیری بهینه از توانمندی اعضای اتحادیه در راستای آئین و میثاق مشترک و منافع ملی و برقراری ارتباط سازنده با تشکلهای دانشگاهی در سطوح ملی ، منطقه ای و بین المللی، در چارچوب منافع نظام اسلامی" از جمله این اهداف می باشد.

تأیید چندباره توسط رهبری

درخشش فوق العاده نیروهای پرورش یافته در بطن این اتحادیه در سطح کشور و مواضع عمیق و دقیق فعالین در این تشکل دانشجویی از بدو تأسیس تاکنون، نشان از دستیابی به اهدافی است که در اساسنامه به آن اشاره شده است. ثبات فکری و سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان در طول سالیان متمادی، و همچنین صحت و دقت این جهت گیریها، از دیگر وجوه نشان دهنده استحکام این تشکل بوده و مقوله ای است که مقام معظم رهبری نیز چندین بار به آن تأکید نموداند. در دیداری هم که مقام معظم رهبری در سال 1384 با اعضای این اتحادیه داشتند، ضمن تأکید مجدد بر مواضع صحیح و اصولی این تشکل دانشجویی فرمودند: من تشکل شما را هم که دوست دارم بخاطر همین است، این جهت گیری درست که با رفت و آمد انسانها و سلایق مختلف عوض نمی شود، این را مغتنم بشمارید...

 وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

رعایت تعادل و عقلانیت در مواضع و عدالت و انصاف در انتقاد، از شاخصه های فعالیت سیاسی این اتحادیه دانشجویی بوده و مشی خود را در طول سالیان فعالیت خود، بر اساس پرهیز از افراط و تفریط قرار داده است.

وضعیت کنونی

هم اکنون دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در نزدیک به پنجاه دانشگاه کشور و در 26 استان کشور مشغول فعالیت هستند که دانشگاههایی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت و قوه قضائیه را شامل می شود. در چشم انداز این تشکل دانشجویی، تبدیل شدن به عمده بازوی مشورتی دانشجویی رهبری، پیشرو بودن در وحدت حوزه و دانشگاه، پیشرو بودن در نهضت تولید علم و تربیت نیروهای مومن و متخصص در سطح تراز انقلاب اسلامی در ایران و جهان (اعم از محقق، متفکر، سخنران، روزنامه نگار ، نظریه پرداز و در صورت نیاز مدیران) دیده شده است و در این راستا تقویت و توسعه دفاتر دانشگاهی، جذب و تقویت نیروهای نخبه و تقویت آنان به منظور کادرسازی برای نظام و گفتمان سازی برای انقلاب را از مهمترین راهها برای رسیدن به این چشم انداز می داند.

فعالان

محمد پهلوان کاشی در حال حاضر دبیرکلی این اتحادیه سیاسی دانشجویی را به عهده دارد. وی دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

از جمله فعالین فعلی این تشکل دانشجویی می توان به علی اصغر جاویدپرور، ایوب توکلیان، جلال عباسیان، ابوالفضل چمندی، محسن ذاکری، مهرداد وطنی، مهدی بادپا، ارسلان بدری کوهی، سیـدعلی موسوی و محمد حسن صادق پور،احمد نبی زاده بابکی، محمد جواد نوری، صمد بهنام، سعید اصغریان، روح الله گوهریان، محمد مهدی نجفی ، حسین زینلیان ،جعفر مهری پرگو،محسن اصلی پور ،مصطفی صابری اشاره نمود.

 

محمد مرادیان، مهدی فضایلی، محمد نصر اصفهانی، سیدعبدالصالح جعفری، سیداحسان قاضی زاده، حسین ربانی، میثم نیلی، مجدالدین معلمی، ابراهیم شمشیری، عبدالرسول حیدری، مجتبی ابراهیمی، محسن منصوری، علی جوادی، علیرضا آرانی نژاد، حمیدرضا رستمی(به مدت دوماه)، و ایوب توکلیان قبل از محمد پهلوان کاشی سمت دبیرکلی این اتحادیه را برعهده داشته اند.

اعضای شاخص و قدیمی

محمد نصر اصفهانی مسئول بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی و از مشاوران وزیر علوم تحقیقات و فناوری، مهدی فضائلی مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و مدیر کنونی سروش رسانه، کامران باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی،محمود عباس زاده مشکینی مدیرکل سابق سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، سید احسان قاضی زاده هاشمی مدیرکل سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر سابق اطلاع رسانی هیأت دولت و مدیرکل کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در دوره های هشتم و نهم، سید عبدالصالح جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشاور محموداحمدی نژاد در شهرداری تهران،میثم نیلی مدیرمسئول رجانیوز، مجد الدین معلمی مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، محسن منصوری فرماندار ورامین، ابوالحسن فقیه رئیس سابق سازمان بهزیستی کل کشور و رئیس کنونی سازمان هلال احمر، نعیم سعداوی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، مهدی احمدی نژاد فرزند محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران و عباس درویش توانگر سردبیر خبرگزاری فارس از جمله اعضای سابق این تشکیلات دانشجویی هستند.

منبع: ویكی پدیا


مرتبط با : جنبش دانشجویی
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی
نوشته شده توسط در ساعت 09:48 ب.ظ

جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، از اتحادیه‌های دانشجویی کشور با رویکرد کلی عدالت‌خواهی، انتقاد و مطالبه‌گری از مسئولین و نهادها و توجه به مشکلات و معضلات سیاسی و اجتماعی است. این جریان خود را فراجناحی می‌داند و به تقسیم‌بندی‌های سیاسی و جناحی کشور اعتقادی نداشته و رفع مشکلات اجتماعی و کارآمدی نظام اسلامی را از اهداف خود می‌شمرد. جنبش عدالت‌خواه در موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی دارای فعالیت بوده‌است. فقر، دفاع از مستضعفین و اقشار ضعیف، معضلات اجتماعی، فسادهای اداری و اقتصادی در ارکان حکومتی، حرکت‌های ضدامپریالیست و دفاع از نهضت‌های آزادی‌بخش و مسائل و برنامه‌های اقتصادی از جمله سرفصل مواردی بوده که جنبش عدالت‌خواه به آن‌ها اهتمام داشته‌است. این تشکل الگوی خود را تفکر و منش خمینی و رهبر کنونی جمهوری اسلامی و اصول انقلاب اسلامی می‌داند و با این‌حال بنابر شاخصه‌هایی متمایز، مدعی جریانی نو در فضای دانشجویی و سیاسی است. انتقاداتی از سوی دو جریان سیاسی کشور و هم‌چنین جریان مستقل به جنبش عدالت‌خواه وارد می‌گردد. بسیاری از این انتقادات به عدم هم‌خوانی برخی ادعاها و عمل این اتحادیه برمی‌گردد. این اتحادیه که به نسبت جریان‌های دانشجویی دیگر جوان‌تر است، هم‌اکنون در چندین دانشگاه کشور مجوز فعالیت دارد و رو به گسترش است.در محافل دانشجویی، سیاسی و رسانه‌ای از این جریان اختصاراً با عنوان «جنبش» یاد می‌شود.

زمینه اجتماعی

 

فقر، فساد و تبعیض به عنوان سه محور مورد توجه در این جریان بوده است. هسته‌ای اولیه این جریان، زمینه سیاسی و اجتماعی سال‌های پایانی دهه هفتاد را به عنوان عاملی فعال در شکل‌گیری آن ذکر می کنند. زمانی که بنا بر ادعای موسسین، اولویت ذهنی و عملی اصلی جریان دانشجویی مباحثی دیگر بود. جنبش عدالت‌خواه برآمده از انتقاداتی شدید به جریان حزب‌الله در مقطع شکل‌گیری‌اش است. علاوه بر این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در تعیین این اولویت ها و حرکت در این جهت نقشی مهم داشته است که جنبش عدالت‌خواه بسیار به این موارد استناد می‌کند

زمینه تشکیلاتی

 

شکل‌گیری جریان جنبش عدالت‌خواه از به هم پیوستن گروه‌ها و جمع‌های پراکنده‌ی همفکر و منتقد به وضع موجود بوده است.

 وبلاگ دانشگاه برتر و آینده ایران - Www.Higher-Uni.MihanBlog.Com

جمع هایی که به رویه حزب اللهی ها منتقد بوده و فعالیت ها و اولویت های انها را مغایر با اصول می دیدند و به رویه جمهوری اسلامی انتقاد داشتند. این جمع ها فعالیت هایی منفک و پراکنده و از طرف دیگر کانال های ارتباطی ای هم داشتند. در اوایل دهه هفتاد این دغدغه های مشترک حول مساله عدالت پر رنگ می شود.

 

تأکیدات جدی و صریح خامنه‌ای در مورد عدالت از اوایل دهه ۷۰ شروع شد. از جمله تاکیدات بر بی توجهی مسئولان به فقر و فساد. پیام خامنه‌ای در ۶ /۸ / ۸۱ خطاب به جنبش دانشجویی نقطه عطفی در شکل گیری جنبش عدالت خواه بود.

 

این گروهها به این سمت کشیده شدند که منسجم تر عمل کنند. ابتدا از طریق مبادله محصولات و تبادل فکری با هم رابطه گرفتند. پس از آن این گروه‌ها تصمیم گرفتند فعالیت‌هاشان را بصورت جریان­ سامان بدهند. هستهٔ مرکزی ای تشکیل شد جهت هماهنگی فعالیت‌ها. این هسته فاعلیت‌های سراسر کشور چه در حوزه‌ها و دانشگاهها را راهبری می‌کرد.پس از آن با چهار استراتژی کلی کار ادامه پیدا ­کرد. ۱.حلقه­های فکری. ۲.توزیع فرهنگی جبهه انقلاب، در قالب متفکر و هنرمندان ۳.برگزاری همایش­ها و تولید نشریه ۴. حرکت­هایی در قالب مطالبه عدالت در جاهای مختلف.

 

برخی حلقه‌های فکری، دانشجویی نقشی مهم در شکل گیری این جریان داشتند. جلسات هفتگی حیدر رحیم پور، کارگاه نویسندگی وحید جلیلی در مشهد(مجمع تبشیر) و تهران (مجمع حزب الله) از جمله‌ی این‌است.

 

هم‌چنین نشریات متعدد که به عنوان بیان‌کننده فکر و هم‌چنین حلقه‌ی اتصال گروه‌ا مختلف همفکر بود نقشی مهم دارند. "خیزش" علم و صنعت، هفت قفل دانشگاه امام صادق از این جمله‌اند.

 

علاوه بر این در عرصه‌ی مجازی هم پایگاه‌هایی برای این جریان وجود داشت. سایت مستضعفین دانشجویان علم و صنعت و سایت مطالبه‌ی مجمع مطالبه‌ی مردمی مشهد از محافل مجازی مهم بوده‌اند.

فعالان

صادق شهبازی عضو فعلی و دبیر سابق و از فعالان جنبش عدالت خواه دانشجویی است.همچنین مرتضی فیروزآبادی از فعالان جنبش است که سه دوره عضویت شورای مرکزی، دو دوره دبیری را بر عهده داشته و همکنون عضو شورای ناظر این تشکل است. همکنون مسعود براتی دبیری کل جنبش را عهده دار است

منبع: ویكی پدیا


مرتبط با : جنبش دانشجویی


( تعداد کل صفحات: 5 )

[ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ]