.

.
8 ویژگی حیاتی هر فروشگاه آنلاین
نوشته شده توسط در ساعت 11:28 ق.ظ
  سایت های بی نظیری را  دیده ایم که ویژگی هایی همچون انیمیشن، چرخش 360 درجه از محصول، فیلترهای پیشرفته و جست و جوی پویا را در سایت خود ایجاد کرده اند. اما این سایت ها تعیین کننده ی اصول اولیه ی فروشگاه های اینترنتی نیستند. شما می بایستی حداکثر تلاش خود را برای ساده سازی تجربه ی مشتریان خود انجام دهید. برخی از اصول و عناصر، باید به صورت قطعی در سایت شما حضور داشته باشند. در ادامه  8 ویژگی مهمی که هر فروشگاه آنلاینی باید داشته باشد را معرفی می کنیم.
 
1-رابط کاربری ساده
به عبارت دیگر، شما باید کارایی سایت خود را ساده سازی کنید. هدف این است که مشتری برای رسیدن به محصول مورد نظر خود راه ساده تر و سریع تری را پیش رو داشته باشد و در این مسیر با پیچیدگی های غیر ضروری مواجه نشود. فروشندگان آنلاین تنها چند دقیقه برای فروش محصول به مشتری فرصت دارند. شما باید خودتان را در جایگاه مشتری قرار دهید و سپس به طراحی ویژگی هایی همچون دسته بندی ها، فیلترها و مقایسه محصولات مشغول شوید.
برای ساختن یک فروشگاه اینترنتی با فضای دوستانه، می توانید از موارد زیر الگو بگیرید:
  • کارایی موتور جست و جوگر خود را مانند سایت Samin بهبود ببخشید، به طوری که پیشنهادهای مشابه را نیز در برگیرد
 
  • با استفاده از نمادهای بصری راه را برای مشتری همچون گذاشتن تصویر برای دسته بندی ها هموار کنید
به عنوان مثال با قراردادن تصویر یک پاور بانک برای دسته پاوربانک، کاربر در همان ابتدا می فهمد که چه نوع محصولی را در چه دسته ای جستجو کند.
  • مانند ثمین، همه چیز را از قبل برای مشتری مهیا کنید
همانطور که در تصویر پایین می بینید، برای راحتی کاربر، سایت ثمین یک سری فرم های کوچک را ساخته تا خریدار به صورت یکپارچه تنها در یک صفحه مراحل خرید خود را طی کند.
 
بیشتر بخوانید : چگونه محصولات خود را آنلاین بفروشیم؟
2- فضایی که با گوشی های موبایل همخوانی داشته باشد
استفاده از موبایل، 50 درصد از خریدهای آنلاین را به خودش اختصاص می دهد. با بهبود فضای کاربری سایت، شما می توانید کاری کنید که محصولات و محتوای مورد نظر شما در قالب و فضای بهتر و کاربردی تری در موبایل، تبلت یا هر دستگاه دیگری به نمایش در بیاید.
 
مهم نیست که چند میلیون محصول در فروشگاه خود داشته باشید. مهم این است که مشتری با ورود به سایت شما، تجربه ی سادگی و صمیمیت را داشته باشد و برای خریدهای آینده نیز به سایت شما بازگردد.
3- استفاده از عکس ها و فیلم های باکیفیت
روزهایی که برای فروش محصول فقط به یک عکس ساده و اتیکیت قیمت نیاز داشتید تمام شد. این روزها، مشتریان نیاز دارند تا یک محصول خاص را از زوایای مختلفی بررسی کنند؛ روی زاویه های مختلف زوم کنند و محصول را حس کنند. توجه فنی به کیفیت عکس ها بسیار مهم است. اگر عکس شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما در سایت لود نشود یا لود شدنش زمان زیادی صرف کند، بر طبق تحقیقات ادوبی، 39 درصد از مشتریان شما ریزش خواهد کرد. همچنین، به یاد داشته باشید که همه چیز به عکاسی حرفه ای وابسته نیست.
4- استفاده از نقدهایی که توسط مشتریان نوشته شده است
کسانی که اکثریت خرید خود را از طریق اینترنت انجام می دهند، قطعاً به قسمت نظرات دقت می کنند. در حقیقت، 95 درصد از آنها حتماً این کار را می کنند.57 درصد از مشتریان نیز با دیدنِ میزان ستاره های یک محصول اقدام به خرید یا نخریدن آن می کنند. ممکن است شما فکر کنید که نقدهای منفی باعث دور کردن مشتری می شوند اما دقیقاً برعکس است. اگر تمام نقد های شما مثبت باشند، مشتریان فکر می کنند که این نظرات همگی تقلبی هستند و یا توسط شما سانسور شده اند. وابسته به نوع کارایی سایت، شما می توانید از پلاگین هایی هچون فیسبوک، یلپ یا فوراسکوئر برای دریافت نظرات مشتریان استفاده کنید. فروشگاه های اینترنتی پیشگام مانند پایون، از نظرات مشتریان به عنوان محتوا و تبلیغ برای محصولات خود استفاده می کنند.
5- پیشنهادهای ویژه
اکثر فروشگاه های اینترنتی با استفاده از تکنیکِ پیشنهادهای ویژه و از طریق اطلاع این موضوع با ایمیل، اس ام اس یا انواع شبکه های اجتماعی، فروش خود را افزایش داده اند. فروشگاه های اینترنتی پیشگام، از این موضوع در هدر محصولات یا صفحات سایت خود استفاده می کنند.
وقتی مشتریان متوجه بشوند که محصول خاصی منتظرشان است، انگیزه می گیرند تا وقت بیشتر و بیشتری برای گشت زدن در فروشگاه اینترنتی شما بگذرانند. اگر سایت های اقتصادی بتوانند از این پیشنهادها به صورت روزمره استفاده کنند و صفحات سایت خود را مدام با محصولات و محتوا های خاص پر کنند، هم فروش شان سر به فلک می کشد و هم سئوی شان بهبود چشمگیری پیدا می کند. فکر کنید یک مشتری در جست و جوی خود از عبارت پیشنهاد ویژه استفاده کند؛ این عبارت مشتری را دقیقاً به سایت شما می فرستد.
6- لیست علاقه مندی ها
یک لیست برای مد روزانه، یک لیست برای کتاب هایی که می خواهم در آینده بخوانم و یک لیست برای هدایایی که برای دوستانم خواهم گرفت. لیست آرزو، لیستی است از محصولاتی که شما دوست دارید در آینده آن ها را خریداری کنید. فروشگاه های اینترنتی ای که از این لیست استفاده نمی کنند، فرصتی برای بازگرداندن مشتریانشان را از دست می دهند. چه چیزی بهتر از اینکه مشتری بتواند محصولات دلخواهش را علامت گذاری کند تا در آینده بخرد؟ رسما می توانید پول پارو کنید. از ثمین الگو بگیرید.
7- محصولات مشابه
دیدن این عبارت: "ممکن است این موارد را نیز بپسندید" به تنهایی می تواند حس کنجکاوی را در هرکسی بیانگیزد. ویژگی محصولات مشابه در فروشگاه های اینترنتی می تواند پیشرفت های خارق العاده ای را ایجاد کند. کارایی این پدیده این چنین است: شما پولتان را برای خرید یک دستگاه قهوه ساز ذخیره کرده اید. سپس یک بخش زیر محصول مورد نظرتان پدیدار می شود: "ممکن است این موارد را نیز بپسندید". آن صفحه را باز می کنید و به طور مثال با قهوه های روست شده یا آسیا شده مواجه می شوید.  مطمئنم که ایده ی کلی را متوجه شدید. وقتی پیام "ممکن است این موارد را نیز بپسندید" به مشتری نشان داده می شود، به طور خودکار او با خودش فکر می کند که این فروشگاه مرا درک کرده. همچنین، پدیده های دیگری همچون "دیگران این موارد را نیز جست و جو کرده اند" هم می تواند کارساز باشد.
8- ارائه ی جزئیات خرید به مشتری
یادتان باشد که حتماً و قطعاً ریزترین جزئیات خرید را به مشتری ارائه دهید. مثلاً در بهترین فروشگاه های اینترنتی شاهد این پدیده هستیم که نه تنها هزینه ی پست و محصول و نوع پست را به شما نشان می دهد، بلکه قبل از تکمیل خرید، یک فایل زیپ را به شما تحویل می دهد که شامل فاکتور کامل و نهایی تان است. همچنین، یادتان باشد که امکان انتخاب پست پیشتاز یکی از مهم ترین ویژگی ها برای فروشگاه های اینترنتی در ایران است. جالب این جاست که وقتی پول پست رایگان باشد، خرید مشتریان 30 درصد افزایش پیدا می کند. پس اگر به هر دلیلی چنین پیشنهادی به مشتریان داشتید، آن را در هدر صفحات سایت قرار دهید.

مرتبط با : رپورتاژ
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو